Bagaimana Arabic Gum Atasi Penyakit Buah Pinggang Rosak?

Assalamualaikum

saya yakin hampir semua dari kita mempunyai persoalan sama seperti di atas yang berlegar-legar di ruang benak fikiran kita.

saya memang suka terangkan bab-bab explaination seperti ini kerana dahulu saya mempunyai latar belakang perubatan. jadi ianya lebih senang untuk saya faham dan sampaikan kepada orang ramai.

sebelum itu, kita kena faham tentang struktur asas buah pinggang, fungsi buah pinggang dan bilakah buah pinggang itu boleh di katakan gagal berfungsi?


buah pinggang sangat penting dalam badan kita. kalau rosak 1 buah pinggang tidak menjadi masalah besar kerana pesakit boleh lagi teruskan hidup seperti biasa.

fungsi buah pinggang adalah untuk keluarkan bahan-bahan buangan yang tidak di perlukan oleh tubuh badan kita. sebab itu kita perlu buang air kecil setiap hari kerana dalam air kecil itu terdapat bahan buangan yang tidak di perlukan oleh sel-sel badan.


itu adalah fungsi utama buah pinggang. selain itu, antara fungsi lain adalah buah pinggang juga adalah tempat di mana sel darah merah di hasilkan. sebab tu kita selalu dengar yang pesakit buah pinggang selalunya kurang darah merah. ini lah sebabnya.

sebab buah pinggang yang menjadi tempat penghasilan sel darah merah telah rosak dan tidak boleh di pakai untuk menjana penghasilan sel darah merah yang baru seperti manusia normal. jelas tak? panjang pula explaination bila sudah excited menulis. hihi.

jadi buah pinggang akan di katakan rosak bila ianya gagal untuk membuang bahan-bahan yang tidak di perlukan itu melalui air kecil kita setiap hari. kadang-kadang, kuantiti air kencing bagi pesakit buah pinggang ini juga akan menjadi semakin sikit.

antara bahan buangan yang selalunya di buang melalui air kencing adalah nitrogen.

arabic gum yang tumbuh di Sudan mengandungi tinggi prebiotic dan ianya 100% semulajadi. prebiotic ini adalah 'makanan' kepada bacteria baik. untuk makluman semua, dalam usus kita ada 2 jenis bacteria iaitu bacteria baik dan bacteria jahat.

dengan pengambilan arabic gum dalam diet seharian kita, ia ibarat kita memberi 'makan' kepada bacteria baik dalam usus kita untuk melawan bacteria jahat dan secara tidak langsung bacteria baik semakin bertambah dan kuat untuk melawan bacteria jahat.

jadi, dengan bertambahnya bacteria baik ia merangsang perkumuhan bahan buangan nitrogen secara lebih efficient. nasihat bagi pesakit buah pinggang rosak, elakkan makan daging yer sebab dalam daging terdapat banyak nitrogen.

di antara ayam,daging dan ikan, ikan yang paling kurang nitrogen di dalamnya. doctor selalu sarankan kepada pesakit untuk makan ikan sahaja. kalau boleh elak makan daging, elaklah selagi termampu.

semoga bermanfaat

Hubungi Amir :-
Amir Awang (Facebook)
akhiamir.cz@gmail.com
+6014 344 4454 (Call/SMS/WhatsApp)

Talks

Post a Comment

SMS/WhatsApp +6014 344 4454 untuk mendapat response yang lebih pantas! :)